service image

Unica Building Insight

Facilities  x  Cloud, Data

Met bijna 3.700 medewerkers behoort Unica tot een van de grootste technische dienstverleners van Nederland. Unica lost de technologische vraagstukken in de gebouwde omgeving op door de wensen en behoeften van klanten om te zetten in functionele oplossingen op maat. Deze dragen bij aan duurzame, digitale, gezonde en comfortabele leef- en werkomgevingen.

De hulpvraag

Vastgoed is onderhevig aan veelvuldig en snel veranderende processen. Veel vastgoed moet duurzamer, gezonder, efficiënter en vanuit het perspectief van de gebruiker gebouwd en beheerd worden. Vaak moet vastgoed snel aangepast kunnen worden wanneer het gebruik veranderd. Dit proces raakt de hele keten, van vastgoedbeheerders en het facilitair management tot de installatiebranche. Om mee te gaan met de veranderende eisen is het van groot belang om snel te kunnen schakelen. Dit kan alleen wanneer je alles weet van de gebouwen, de installaties en vooral van de mensen die er gebruik van maken.

De oplossing

Unica heeft samen met Heroes, op basis van Microsoft technologie, apps ontwikkeld om de waarde van de gebouwen voor klanten te vergroten, bijvoorbeeld door gebouwen te verduurzamen met IoT-data. Building Insight Air was niet alleen waardevol tijdens de coronapandemie. Het zet de gebruiker centraal door informatie te bieden waarmee ruimtes en hele gebouwen geoptimaliseerd kunnen worden. Veelvuldig gehoorde klachten op kantoren zoals de temperatuur en concentratieproblemen zijn hiermee inzichtelijker en kunnen gemakkelijker worden opgelost.


Doordat de informatie in veel gebouwen is versnipperd, is het moeilijk om de optimale omgeving voor gebruikers te creëren en efficiënt te beheren. Een goed voorbeeld is een monumentaal pand in Amsterdam met verschillende gebruiksfuncties: kantoor, retail en een museum. Bezoekers klagen over het klimaat en het energieverbruik is onverklaarbaar. Door onze ontwikkelde apps hebben facilitair beheerders veel meer controle. Hiermee kunnen ze veel simpelere oplossingen doorvoeren. In plaats van direct technische investeringen door te voeren, volstaat het vaak om medewerkers via de app te vragen om een raam open te doen of een tochtende deur te sluiten.

De drie belangrijkste conclusies voor elke onderneming

1

Een volledig beeld: Een 360-graden beeld brengt nieuwe, beter passende oplossingen in zicht.

2

Optimaliseren: Het mogelijk om te optimaliseren in plaats van investeren dankzij de betere toegang tot data.

3

Betere controle: Dankzij de bredere toegang tot data is er meer controle over de verschillende panden.

Unica heeft met deze oplossing beter inzicht gekregen in de verschillende gebouwen. Deze informatie is nuttig voor iedereen die in de gebouwen werkt of de gebouwen van onderhoud voorziet. Door de data op een overzichtelijke manier te kunnen verwerken is het makkelijker geworden om passende oplossingen te vinden. Unica is hiermee een voorbeeld voor andere bedrijven die op zoek zijn naar een effectieve manier om hun gebouwen te onderhouden.

Stuur mij de case als PDF

Tom

Hallo, ik ben Tom. Stuur mij een email naar tom.steenbakkers@heroes.nl en Heroes vindt een oplossing voor u.

HEROES.NL

Solutions Partner Data & AISolutions Partner Digital & App Innovation
Privacy

Heroes B.V. © 2025