service image

AI oplossing bij Philips Automotive

Retail  x  AI, Cloud

Als je een autolamp koopt, is de kans groot dat deze van Philips is. Maar, autoverlichting is ook een product dat gevoelig is voor namaak en de grijze markt (onofficiële markten waar producten buiten het officiële distributiekanaal worden verkocht). Namaakproducten zijn vaak van slechte kwaliteit, wat ertoe kan leiden dat consumenten hun vertrouwen in het merk verliezen, zelfs als ze nooit een echt Philips product hebben gekocht. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de winst, maar ook voor de reputatie van het merk.

De situatie

Philips zocht een oplossing om namaakproducten en grijze markten te detecteren en hierop actie te kunnen ondernemen. Bestaande oplossingen waren echter vaak te duur en tijdrovend, of ze verzamelden bedrijfsgegevens, wat ze ongeschikt maakte voor consumentenproducten zoals autoverlichting. Philips had behoefte aan een eenvoudige, gebruiksvriendelijke oplossing die voor iedereen toegankelijk was.

De oplossing

Heroes ontwikkelde Trademark, een AI-gestuurde oplossing voor het detecteren van namaakproducten en het wereldwijd volgen en traceren van producten. Deze tool kan eenvoudig alle verpakkingselementen analyseren om te bepalen of een product echt of nep is.

Binnen twee weken creëerden we een Proof of Concept voor Philips, en binnen drie maanden werd de volledige Trademark-oplossing geïmplementeerd. Inmiddels beschikt Philips over een database met meer dan 250 producten die gecontroleerd kunnen worden op namaak en grijze markten.

Elke verpakking van Philips Automotive-producten bevat een kleine QR-code. Bij het scannen van deze QR-code krijgen consumenten toegang tot aanvullende informatie, zoals installatietips, promoties en marketingacties. Ook kunnen zij via dezelfde pagina binnen vijf à zes seconden controleren of hun product echt is. Dankzij Trademark kunnen consumenten met 98,5% zekerheid vaststellen of hun Philips-autolamp authentiek is.

Aan de achterkant van het systeem worden meerdere productkenmerken doorgestuurd naar een aanpasbaar dashboard. Philips heeft een wereldkaart in real-time waarop alle productscans zichtbaar zijn. Zij kunnen inzoomen op specifieke landen en steden waar een scan wordt uitgevoerd.

  • Groene vlaggen geven aan dat een origineel Philips-product op de juiste markt verkrijgbaar is.
  • Rode vlaggen duiden op namaakproducten of producten die op de grijze markt circuleren.

De drie belangrijkste conclusies voor elke onderneming

1

Consumentenvertrouwen door verificatie: Door technologie in te zetten om productauthenticiteit te controleren, versterk je het vertrouwen van klanten en verhoog je de klanttevredenheid.

2

Realtime marktmonitoring: Geavanceerde tracking stelt bedrijven in staat hun productdistributie nauwlettend te volgen en direct afwijkingen te detecteren.

3

Betrokkenheid door transparantie: Door consumenten zelf hun product te laten verifiëren, vergroot je de merkbetrokkenheid en loyaliteit.

Voor consumentenproducten in lagere prijsklassen is het vaak niet rendabel om dure detectiemethoden tegen namaakproducten te gebruiken. Trademark biedt een betaalbare en gebruiksvriendelijke oplossing waarmee Philips snel en eenvoudig namaakproducten en grijze markten kan identificeren. Dankzij Trademark kunnen consumenten eenvoudig controleren of ze een echte Philips-lamp hebben gekocht. Is het een namaakproduct? Dan kunnen ze het gratis omruilen voor een origineel exemplaar. Dit systeem is niet alleen voordelig voor de consument, maar ook voor Philips zelf.

Stuur mij de case als PDF

Mario

Hallo, ik ben Mario. Stuur mij een email naar coffee@heroes.nl en Heroes vindt een oplossing voor u.

HEROES.NL

Solutions Partner Data & AISolutions Partner Digital & App Innovation
Privacy

Heroes B.V. © 2025